Kieltolaki Suomessa
Kieltolaki tarkoitti sitä, että alkoholin myynti kiellettiin. Suomessa kieltolaki kesti kolmetoista vuotta (v.1919-1932).
Lakiin tuli muutoksia vuonna 1922 kun sitä tiukennettiin ja se sai
silloin nimityksen 'kieltolaki'. 1910-luvulla kieltolain kannatus oli
huipussaan kun taas koko 1920-luvun ajan sen kannatus laski. Suomen
välit viinintuottajamaihin esim. Espanjaan ja Ranskaan olivat hankalat
kieltolain myötä. Yleinen näkökulma kieltolaista oli että sen rikkominen johti esim. vakiintuneiden sääntöjen rikkomiseen. Rikkomukset eivät olleet harvinaisia, vaan päinvastoin
1920-luvun loppuun mennessä oli tuomittu 20 000-30 000 ihmistä koskien
kieltolakirikkomuksia. Arvioidaan, että salakuljetetusta alkoholista saatiin takavarikoitua kaikkiaan vain 10-20%.
kysymykset:
1. Miksi Suomen ja viinituottajamaiden välit olivat viileät?
2. Pohdi syitä mitä varten kieltolaki keksittiin.
3. Milloin kieltolain kannatus oli vahvaa?
4. Montako vuotta kieltolaki kesti Suomessa?
lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla
kuvat: http://historianet.fi/jan-ingar-thon/kieltolaki-salli-vain-vetisen-oluen
http://historianet.fi/17-tammikuuta-1920-kieltolaki-vahvisti-mafiaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti