tiistai 17. syyskuuta 2013

Kieltolaki Suomessa

 

Kieltolaki tarkoitti sitä, että alkoholin myynti kiellettiin. Suomessa kieltolaki kesti kolmetoista vuotta (v.1919-1932). Lakiin tuli muutoksia vuonna 1922 kun sitä tiukennettiin ja se sai silloin nimityksen 'kieltolaki'. 1910-luvulla kieltolain kannatus oli huipussaan kun taas koko 1920-luvun ajan sen kannatus laski. Suomen välit viinintuottajamaihin esim. Espanjaan ja Ranskaan olivat hankalat kieltolain myötä. Yleinen näkökulma kieltolaista oli että sen rikkominen johti esim. vakiintuneiden sääntöjen rikkomiseen. Rikkomukset eivät olleet harvinaisia, vaan päinvastoin 1920-luvun loppuun mennessä oli tuomittu 20 000-30 000 ihmistä koskien kieltolakirikkomuksia. Arvioidaan, että salakuljetetusta alkoholista saatiin takavarikoitua kaikkiaan vain 10-20%.

kysymykset:

1. Miksi Suomen ja viinituottajamaiden välit olivat viileät?

2. Pohdi syitä mitä varten kieltolaki keksittiin.

3. Milloin kieltolain kannatus oli vahvaa?

4. Montako vuotta kieltolaki kesti Suomessa?

 

lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla

kuvat http://historianet.fi/jan-ingar-thon/kieltolaki-salli-vain-vetisen-oluen

 http://historianet.fi/17-tammikuuta-1920-kieltolaki-vahvisti-mafiaa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti