tiistai 10. syyskuuta 2013

Politiikka Suomessa 1920-luvulla

Suomessa käytettiiin vieläkin jakoa punaisiin ja valkoisiin kuten 1918 sisällissodassa.  Suomen ja Neuvosto-Venäjän vällillä sovitun Tarton rauhan (v.1920) seurauksena Suomi sai takaisin entisen alueensa ja Suomen ja Jäämeren yhdistävän Petsamon Lapista.Vaikka rauha oli solmittu, suhde Neuvosto-Venäjään koettiin siitä huolimatta vaikeaksi. Suomi, Baltian maat ja Puola harjoittivat reunavaltiopolitiikkaa Neuvostoliiton uhan neutraloimiseksi. Sitä kesti vuoteen 1935 saakka. Ahvenanmaa halusi liittyä Ruotsiin ja tämän takia välit Ruotsiin olivat viileät. Vasten ahvenanmaalaisten tahtoa Ahvenanmaa jäi Suomen yhteyteen. 

1920-luvulla Suomessa järjestettiin eduskuntavaalit vuosina 1922, 1924, 1927 sekä 1929. Eniten kannatusta saaneet puolueet olivat Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, Maalaisliitto ja Kansallinen Kokoomuspuolue. Vuosikymmenen lopussa Kokoomuksen menettäessä paikkoja Maalaisliitto kasvatti suosiotaan. Vuosikymmenen aikana hallituksia oli yhteensä kolmetoista. Suuri määrä hallituksia johtui siitä, ettei Suomessa oltu totuttu parlamentaarisen demokratian pelisääntöihin, mikä edellytti kompromisseja.


lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi_1920-luvulla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti