Suomessa käytettiiin vieläkin jakoa
punaisiin ja valkoisiin kuten 1918 sisällissodassa. Suomen ja
Neuvosto-Venäjän vällillä sovitun Tarton rauhan (v.1920) seurauksena
Suomi sai takaisin entisen alueensa ja Suomen ja Jäämeren yhdistävän
Petsamon Lapista.Vaikka rauha oli solmittu, suhde Neuvosto-Venäjään
koettiin siitä huolimatta vaikeaksi. Suomi, Baltian maat ja Puola
harjoittivat reunavaltiopolitiikkaa Neuvostoliiton uhan
neutraloimiseksi. Sitä kesti vuoteen 1935 saakka. Ahvenanmaa halusi
liittyä Ruotsiin ja tämän takia välit Ruotsiin olivat viileät. Vasten
ahvenanmaalaisten tahtoa Ahvenanmaa jäi Suomen yhteyteen.
1920-luvulla Suomessa järjestettiin
eduskuntavaalit vuosina 1922, 1924, 1927 sekä 1929. Eniten kannatusta
saaneet puolueet olivat Suomen Sosialidemokraattinen Puolue,
Maalaisliitto ja Kansallinen Kokoomuspuolue. Vuosikymmenen lopussa Kokoomuksen menettäessä paikkoja Maalaisliitto kasvatti suosiotaan.
Vuosikymmenen aikana hallituksia oli yhteensä kolmetoista. Suuri määrä
hallituksia johtui siitä, ettei Suomessa oltu totuttu parlamentaarisen
demokratian pelisääntöihin, mikä edellytti kompromisseja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti